هدف کلی

دانش آموز با مفهموم تفریق آشنا شود .

هدف جزئی

دانش آموزان باید

1 ـ نماد اعداد 0 تا 5 را بشناسد .

2 ـ به مفهموم اعداد 0 تا 5 پی برده باشد .

3 ـ به مفهموم کاهش یک مجموعه پی ببرد.

دانستنی ها :

1 ـ تعداد اعضای کم شده از مجموعه های داده شده در فعالیت ها را بیان کند ( دانش )

2 ـ به توجه به تصاویر کتاب و شکل های داده شده و فعالیت ها بیان کند . ( دانش )

3 ـ مفهوم تفریق را به صورت ساده بیان کند . ( درک و فهم )

4 ـ علامت تفریق را تشخیص دهد . ( دانش )

5 ـ جای علامت تفریق را در عبارت تفریق تشخیص دهد . ( دانش )

6 ـ عبارت تفریق را از چپ به راست بخواند . ( دانش )

در حیطه روانی حرکتی ( مهارتها )

1 ـ با دریافت نمود یا رمز مشترک ( کاهش مجموعه ها ) در گروه مناسب بایستید ( اجرا مستقل )

2 ـ تفریق داده شده در فعالیت ها ی گروهی را به صورت شکل نمایش دهد . ( اجرا مستقل )

3 ـ برای شکل یا تصویر داده شده در فعالیت ها یک تفریق بنویسید ( اجرا مستقل )

4 ـ به جای ( کلمه از) در عبارت تفریق علامت (ـ ) را بگذارد . ( تقلید )

5 ـ یک تفریق را به صورت داستان رسم نقاشی کند .

6 ـ کاهش مجموعه هایی از محیط اطراف خود را تشخیص ونشان دهد .

7 ـ از مفهوم تفریق در زندگی روزمره استفاده کند . ( اجرا مستقل )

حیطه عاطفی ( نگرش )

1 ـ به درس بعدی علاقه نشان دهد . ( واکنش )

2 ـ برای خواندن و نوشتن تفریق در پای تابلو داوطلب شود .( واکنش )

3 ـ با استفاده ازموش سرعت به دقت و نظم و تلاش خود به فعالیتهای ریاضی علاقه نشان دهد. (واکنش)

4 ـ از خداوند برای عطا نمودن فکر و هوش خوب سپاس گزار باشد.

مواد و وسایل :

کتاب ریاضی ـ طرح درس ـ دفتر کلاس ـ کارت تشویق ـ شکل 3 سیب ـ تخته ـ گچ ـ کارت گروه بندی .

الگوی روش های یاددهی یادگیری :

پارال در یادگیری ـ ایفای نقش ـ دریافت مفهوم ـ بدیعه پردازی ـ قصه گویی ـ نمایش ـ نمایش خلاق ـ پرسش و پاسخ و غیره .

رفتار وردی :

به توجه به اینکه فراگیران تا صفحه 77 ریاضی خوانده اند بتواند

1 ـ مفاهیم اولیه ریاضی را می دانند .

2 ـ به مفهوم مجموعه های مساوی پی برده وعلامت مساوی را در عبارت های مساوی بکارمی برند .

3 ـ خط راست را می شناسند .

4 ـ مفهوم جمع را می شناسند .

5 ـ علامت جمع را می شناسند .

6 ـ جمع اعداد 0 تا 5 را انجام می دهند .

7 ـ مفهوم اعداد 0 تا 7 را می دانند و آنها را به ترتیب می نویسند .

فعالیت  آغازین ( قبل از تدریس )

دانش آموزان با سلام و احوالپرسی گرم وارد کلاس می شوند .

معلم ابتدا شروع به احوالپرسی با دانش آموزان می کند .

حضور غیاب دانش آموزان ـ دیدن تکالیف و در نظر گرفتن وضع جسمی و روحی آنان و برقراری ارتباط عاطفی .

رسیدگی به تکلیف و پرسش از درس گذشته

تکلیف برای امروز دانش آموزان شکل سازی با اعداد 0 تا 7 است .

تکالیف را نگاه کرده ونکات مثبت را مورد تشویق و موارد غلط را توضیح می دهیم . البته با نظر خواهی از همه دانش آموزان و ضمن بررسی تکلیف با انجام پرسش هایی آگاهی آنان را از درس گذشته مورد سنجش قرار می دهیم .

آماده سازی و ایجاد انگیزه

برای دانش آموزان داستانی را تعریف کرده وسپس در این زمان سه تصویر کلاژ از کلاغها را که قبلا پشت به تابلو نصب کرده ایم را برمی گردانیم و بچه ها در درس امروز چند کار جالب انجام می دهیم و بعد شروع به سوال کردن و علامت زدن می کنیم .

گروه بندی

سپس دانش آموزان را گروه بندی می کنیم سعی می کنیم به صورت اختیاری باشد .

ارزشیابی تشخیصی

سپس مرحله به مرحله و گام به گام میزان آموخته های فراگیران را مورد سنجش قرار می دهیم

گام اول : ازدانش آموزان خواسته می شود که به پاسخ تفریقهای زیررا بدهند .

=1-4                      =2-3                        =1-2

گام دوم : از دانش آموزان خواسته می شود به تمرینها درس جواب بدهند وسپس در دفتر خود بنویسند .

گام سوم : دانش آموزان بتواند به مسائل داده شده جواب بدهند و یک تفریق بسازندو یا داستانی را تعریف کنند .

گام چهارم : از دانش آموزان خواسته تفریق و بعد از کشف جواب تفریقها درس کتاب را در خانه حل کنند .

ارزشیابی تکوینی :

در حین درس نمونه هایی داده و از آنها می خواهیم حل کنند .

این پرسشها عبارتند از : کی سیب می خواهد بچه ها .

چند تا سیب خورده شده ؟     

چند تا سیب مانده است ؟

جمع بندی

و بعد از دانش آموزان پرسیده می شود که امروز چه فهمیدید . درس امروز تفریق بود و سپس علامت آن هم منهاست ، یعنی کم شدن ـ و بعد تفریق را از سمت چپ می نویسم.

اول بنویسم چند تا بودند بعد بنویسم چند تا رفتن ، آخر هم چقدر مانده بنویسم . و بعد از انجام گروه که تلاش می کند تشویق می کنیم .

ارزشیابی پایانی

از دانش آموزان خواسته می شود که تفریقهای زیر را حل کنند .

=3-4                     =0-5                      =0-1                        =2-3

=0-4                     =1-5                      =1-3                        =1-2

ویا تصاویر که داریم تفریق ( کم شدن ) را به نشان دادن از دانش آموزان سوال می کنیم .

تعیین تکلیف

ازمیان تمرین 1 و 2 و3 یک فعالیت را به دلخواه انجام می شود .

کامل کردن عبارت های تفریق

نقاشی یک داستان تفریق و نوشتن تفریق آن در خانه .

ویا مسائلی با توجه به تفاوتها ی فردی فراگیران تهیه و در اختیار آنها گرفته شود .

چک لیست مشاهده رفتار گروه :

نام گروه

رعایت نوبت نظم

همکاری

دقت و توجه

پرسش و پاسخ مناسب

جمع امتیاز